tisdag 9 januari 2024

Mera stickat!

Om man inte är riktigt kurant så passar det bra att sitta inne och sticka. Det är en trevlig sysselsättning som inte är alltför ansträngande. Det har redan blivit några sockor och benvärmare.
Det här är första paret ut från den nya stickboken av Jonna Kalliomäki (Nordström ) som jag har flera böcker av.  Hennes beskrivningar är väldigt enkla att följa, böckerna finns bara på finska.  Boken heter Ihan Musta.  (Helt svart)  De flesta sockorna är stickade i svart och vitt men allt kan ju förändras efter egen smak. Denhär modellen heter Peppiinat och jag valde svart och lila, garnet är Novitas 7 bröder. Förhandsbeställde boken osedd på Ad Libris, och jag är inte besviken. 
Dessa stickade jag i december, ett Novita garn som heter Nummi, en helt vanlig sockmodell från mitt eget huvud, med lite flätor för att piffa upp dem lite grann. Det brukar räcka med 100 gram till ett par sockor med kort skaft, nu hade jag gjort skaftet lite längre än jag brukar så det fattades garn för att få sockan klar. Som tur är hade jag en lång stump från det att jag lade upp maskorna, det var precis tillräckligt för att få den andra sockan klar. Garnet finns i flera färger och är relativt dyrt, hittade dock en färg som var på rea, och det är på väg till mig tillsammans med en hel del andra nystan.
Det sista paret ut blev benvärmare eller snöskydd, fick garnet av dottern och hon beställde benvärmare att ha på kängorna så hon slipper få snö in i skorna då hon skottar snö. Vet inte om dethär garnet var det lämpligaste, men nu fick hon som hon ville. Det är ett sockgarn som heter Runo, mjukt och skönt  stickade i patentstickning för att få det elastiskt. Hade glömt hur man stickar patentstickning men då är You tube perfekt, där hittar man det mesta. 


Nästa par är redan halvfärdigt.

Ha det så bra! Marika


4 kommentarer:

  1. Lovely warm clothes for the feets. Is important to wear well in winter in the north countries.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! Yes, today we have - 22 celsius, it is a bit cold.
      Have a nice day /Marika

      Radera
  2. Prachtig Marika! En het komt nu nog allemaal goed van pas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi Willy!
      Yes we need some warm stockings.
      /Marika

      Radera